سمپاد شهربابک

درباره گالیم

پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۵۶ ب.ظ


 گالیم دارای نقطه ذوب 29.76 درجه سانتی گراد است و با حرارت دست ذوب می شود.
گالیم عنصری است فلزی با عدد اتمی ۳۱٬در گروه IIIA و دوره چهارم جدول تناوبی جای دارد.جرم اتمی آن ۶۹٫۷۲٬ظرفیت آن ۲و ۳ ٬دارای دو ایزتوپ پایدار است .

گالیم در سال 1875 توسط  پول امیل فرانسوی به ثبت رسید. وی این عنصر را از طریق طیف سنجی کشف کرد. نام این عنصر از کلمه لاتین گالیا به معنی فرانسه و یا شاید از کلمه لاتین گالس، بخشی از نام مکتشف آن گرفته شده است.

در سال 1871 ، مندلیف  این عنصر را در جدول پیش بینی کرد. وی خواص آن را مشابه آلومینیوم در نظر گرفت از این رو نام اکا آلومینیوم (Ea) را برای آن پیشنهاد کرد.

پول امیل توانست در همان سال، فلز آن را با الکترولیز محلول هیدروکسید گالیم و هیدروکسید پتاسیم به دست آورد.

از گالیم در صنعت چینی و شیشه به عنوان براق کننده استفاده می شود. مذاب گالیم سطح چینی و شیشه را به طور کامل تر کرده و زمانی که شیشه با آن پوشیده می شود، یک سطح براق و آینه مانند ایجاد می کند. گالیم قابلیت آلیاژسازی با بسیاری از فلزات را دارا بوده و بنابراین از آن برای ساخت آلیاژهای نقطه ذوب پایین استفاده می شود. در سلاح های هسته ای از گالیم برای پایدار کردن آلوتروپ های پولوتونیم اسفاده می شود.

گالیم خواص نیمه هادی دارد، به ویژه گالیم- آرسنیک که می تواند الکتریسیته را به نور تبدیل کند و در دیودهای نشر کننده نور(LEDs) برای ساعت ها و نمایشگرهای الکترونیکی استفاده می شود.

 اثرات گالیم در سلامتی انسان
گالیم یکی از عناصری است که در بدن انسان یافت میشود، اما مقدار آن بسیار اندک است. به عنوان مثال، در بدن انسانی که به طور متوسط 70 کیلوگرم وزن دارد، حدود 0.7 میلی گرم از بدن او دارای گالیم است. در طبیعت تنها مقدار اندکی از گالیم یافت میشود. گالیم در آب، سبزیجات و میوه وجود دارد. برخی از ویتامینها و آبهای مختلف مقدار اندکی از گالیم دارند. این مقدار یک قسمت در میلیون است. گالیم خالص برای انسان ضرر ندارد. بر اثر حرارت دست انسان گالیم ذوب میشود. به طور کلی، بر اثر ذوب گالیم در دست انسان فقط لکه ای بر روی پوست باقی می ماند. حتی ترکیب رادیواکتیو گالیم یعنی سیترات گالیم به راحتی به بدن انسان برای اسکن گالیم تزریق میشود و اثرات جانبی و خطرناک ندارد. اگرچه مقدار اندک گالیم خطرناک نمیباشد، لیکن گالیم نباید به مقدار زیاد مصرف شود. برخی از ترکیبات گالیم بسیار خطرناک هستند. به عنوان مثال، رایج ترین شکل گالیم، کلرید گالیم میباشد که سبب مشکلاتی در گلو، مشکلات تنفسی و درد سینه میشود و بخار آن مشکلات جدی از قبیل ورم ریه و فلج جزیی را ایجاد میکند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۱
SajjadM

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی